Ohje aloitteen kannattajalle

Aloitteen kannattaminen Kansalaisaloite.fi-palvelussa edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista. Palveluun voi tunnistautua pankkitunnisteilla, varmennekortilla tai mobiilitunnistautumisella.

Tunnistautumisen jälkeen voit kannattaa saman istunnon aikana useita eri aloitteita. Nimesi ei tule näkyviin Kansalaisaloite.fi:ssä.

Kansalaisaloitetta voivat kannattaa äänioikeutetut Suomen kansalaiset. Kansalaisaloite.fi -palvelu tarkistaa kannattajien kansalaisuuden ja iän vahvan sähköisen tunnistautumisen kautta. Palvelu myös tunnistaa, jos henkilö yrittää kannattaa samaa aloitetta useampaan kertaan kansalaisaloite.fi -palvelussa.

Kansalaisaloitteen kannattaminen muualla kuin Kansalaisaloite.fi-palvelussa

Kansalaisaloitteeseen voidaan kerätä kannatusilmoituksia Kansalaisaloite.fi-palvelun ohella myös muissa verkkopalveluissa tai paperilomakkeilla. Kannatusilmoitusten keräykseen käytettävällä verkkopalvelulla tulee olla Viestintäviraston hyväksyntä. Paperilla kerättävissä kannatusilmoituksissa on käytettävä oikeusministeriön asetuksella (86/2012) vahvistamaa lomaketta.

Kannatusilmoitusten keräystavoista päättävät kunkin aloitteen vastuuhenkilöt. Muista keräystavoista tiedotetaan kansalaisaloitteen kohdassa ”kannatusilmoitusten keräystavat”. Tarkempia kannatusilmoitusten keräyksestä muissa verkkopalveluissa tai paperilomakkeella voi tiedustella aloitteen vastuuhenkilöiltä.

Lisätietoa aloitteen kannattamisesta

Kansalaisaloitteelle annettua kannatusilmoitusta ei voi peruuttaa sen jälkeen kun kannatusilmoitus on tehty Kansalaisaloite.fi-palvelussa.

Kannatusilmoitus ei sido kannatusilmoituksen tekijää mihinkään toimiin aloitteen osalta.

Kannattajien tiedot eivät tule näkyviin Kansalaisaloite.fi-palveluun.

Lue lisää kannatusilmoitusten julkisuudesta